Emotioneel Intelligente Salesteams

Transformeer de ‘buyer experience’ van jouw klanten met emotioneel intelligente salesteams

Emotionele Intelligentie is essentieel in sales

Klanten kopen op basis van emotie en verantwoorden hun keuze met logica, dat is een feit. We denken vaak – onterecht – dat aankoopbeslissingen alleen maar gebaseerd zijn op logica, terwijl in werkelijkheid de klantreis afhankelijk is van verkoop-triggers die inspelen op emoties. Een heel vakgebied (Behavioral Economics) richt zich op hoe factoren zoals emoties, psychologie en cultuur de economische beslissingen van een mens beïnvloeden. Uiteindelijk is een aankoop een emotionele ervaring, voor zowel de klant als de verkoper. 

Emotionele Intelligentie is onder andere het vermogen om de gedachten en gevoelens van iemand anders te begrijpen. Salesmensen met een hoge emotionele intelligentie weten hoe ze zich in de schoenen van de klant moeten verplaatsen, naar hun behoeften moeten luisteren, hun zorgen kunnen herkennen en daar effectief naar kunnen handelen. Hoe meer een verkoper de emoties begrijpt die komen kijken bij een sales-interactie, hoe groter de kansen zijn om een verkoop succesvol rond te krijgen.

Wat levert emotionele intelligentie salesmensen op?

Salesmensen met een hoge emotionele intelligentie zijn zich bewust van hun eigen emoties en zijn in staat om effectief met hun emoties om te gaan. Ze weten hoe en wanneer ze emoties moeten verbergen die klanten zouden kunnen afschrikken (bijvoorbeeld bij gebrek aan enthousiasme, onzekerheid, afleiding en irritatie). 

Salesmensen met een hoge emotionele intelligentie hebben geduld. Daarmee bedoel ik dat ze veel energie kunnen blijven steken in een interessante prospect, zelfs als ze weten dat het tijd kost om de deal te sluiten. 

Emotioneel intelligente salesmensen kunnen de emotionele staat van klanten herkennen en zijn in staat om zich vervolgens effectief af te stemmen op de klant. Ook weten zij hoe ze hun pitch moeten verfijnen om de juiste emotionele triggers te raken bij de klant. 

Hoog EQ-salesmensen zijn vaak positief, zelfs in een omgeving waar ze vaak ‘nee’ te horen krijgen. Ze vatten afwijzingen niet persoonlijk op en zijn beter in staat om geen negatieve emoties te koesteren. 

Verkopers die een sterke emotionele band met hun klanten kunnen opbouwen, begrijpen veel beter wat klanten voelen, verwachten en nodig hebben. Sterke emotionele connecties met klanten verbeteren weer het retentiepercentage, de klanttevredenheid en het klantsucces

Aan het einde van deze training:

Tijdens dit programma zullen deelnemers hun begrip van emoties en Emotionele Intelligentie vergroten. De deelnemers verkennen en oefenen met verschillende tools en technieken voor het toepassen van emotionele intelligentie in interacties met cliënten en klanten. 

Tijdens het programma zullen de deelnemers: 

  • Leren hoe klanten en collega’s hen momenteel ervaren aan de hand van hun eigen, vertrouwelijke Emotionele Intelligentie assessment. 
  • De neurowetenschap van verkopen begrijpen.
  • Leren hoe zij invloed kunnen uitoefenen op het ‘koopbrein’ van de klant 
  • Zelfbewustzijn ontwikkelen en praktische tools krijgen voor het demonstreren van een meer authentieke aanwezigheid. 
  • Bewustwording van anderen vergroten en afstemmen op wat anderen voelen.
  • Sterkere verbindingen en meer vertrouwen opbouwen. 
  • Technieken leren om met verschillende persoonlijkheden om te gaan.
  • De persoonlijke veerkracht vergroten en beter om kunnen gaan met de stress van het verkopen.

No one cares how much you know
until they know how much you care

Emotioneel Intelligente Salesteams

Dit programma omvat:

Zes interactieve, online modules van 90 minuten (3-4 maanden doorlooptijd). Elke module bestaat uit inspirerende inhoud, praktische hulpmiddelen, technieken en activiteiten.

Een gepersonaliseerd Genos Emotional Intelligence 360° Assessment

Een professionele 1-op-1 debriefing van de resultaten van je assessment voorafgaand aan module 1 van het programma. Zo kunnen we dieper ingaan op jouw specifieke context en kan ik je waar nodig bijstaan ​​in het begrijpen van je resultaten en het opstellen van een praktisch actieplan.

Een digitaal werkboek om aantekeningen van inzichten, acties en ontwikkelplannen te faciliteren

Inzicht in de benchmark: Krijg inzicht in hoe goed je emotioneel intelligent gedrag vertoont in vergelijking met anderen wereldwijd.

Ruimte voor implementatie: na iedere module krijg je de mogelijkheid om de tools en technieken op het werk (en daarbuiten) toe te passen in de manier waarop je contact maakt, communiceert en anderen beïnvloedt.

Check-in sessie van 90 minuten na afloop van het programma

Investering per persoon:

Maximale groepsgrootte:

10 personen
  • 6 interactieve online modules van 90 minuten
  • Genos 360° Emotional Intelligence in the Workplace Assessment
  • 90 minuten durende, persoonlijke debrief van de assessment resultaten
  • Gepersonaliseerd digitaal werkboek & Ontwikkeltips Werkboek
  • Tussentijds contact naar behoefte gedurende ±3 maanden
  • Gezamenlijke terugblik met het team op het programma, het geleerde en de resultaten ((1 dagdeel)

€ 1.097 per persoon excl BTW

Heb je aanvullende vragen? Neem hier contact met me op.

Emotional Culture Index

De emotionele cultuur van jouw organisatie doet ertoe. De emotionele cultuur is volgens Harvard Business Review van invloed op tevredenheid van medewerkers maar ook op burnout, samenwerking en zelfs financiële prestaties. Het negeren van de emotionele cultuur is dus niet zo slim. Heb jij inzicht in de emotionele cultuur van jouw team of organisatie?

Vraag nu een gratis scan aan en krijg direct inzicht in de kansen en valkuilen voor je team of organisatie!

Testimonials

Ik werk voor:

Lees en luister meer over teams en EI

en ontdek welke tips jij kunt toepassen in je eigen bedrijfscultuur!

Gezonde grenzen creëren op het werk

Heb je ooit het gevoel dat je werk tot aan het plafond opgestapeld lijkt? Vraagt ​​je leidinggevende je om de …

Lees verder

Je brein kalmeren tijdens een ruzie? Hier zijn 3 tips.

Hoe leuk ik de feestdagen ook vind, er komt ook altijd een element van stress bij kijken. Als het al …

Lees verder

Emotionele Intelligentie: Positief Beïnvloeden

Of we het nu hebben over opinieleiders, celebrities, CEO’s of influencers op social media: ze hebben allemaal één ding gemeen: …

Lees verder